loading...
تارنگار عقاب جادویی
ParSa بازدید : 699 دوشنبه 30 بهمن 1391 نظرات (0)

به نام خدای آسمانها و زمین

جنگنده ی رهگیر همه گونه هوایی

MIG-25

میگ 25 

 شهرت : فاکس بت Fox Bat

فاکس بت جنگنده ای بسیار مانور پذیر، با قدرت پرواز در ماخ سه و سقف پرواز بالاست که سیستم های درونی نسبتاً پیشرفته ای دارد. این ویژگی ها انگیزه ای برای رقابت در آمریکایی ها به وجود آورد که ظهور جنگنده های بسیار پیشرفته از نتایج آن بود.

در سال های 1966 و 1967 روسها با عرضه ی هواپیمای جدید دو موتوره ای، رکورد های سرعت پرواز در مسیر بسته، بارمزد به ارتفاع و نرخ صعود را تصاحب کردند. اما غربیها اطلاعات چندانی از این هواپیمای جدید ب دست نیاوردند. ناتو هواپیمای ناشناس را فاکس بت نامید، و ابتداً آنرا شبیه میگ 23 می پنداشت.

همین اطلاعات مبهم، باعث تحریک پنتاگون و تشویق تحقیقات برای ساختن جنگنده های جدیدتر بود. تا سال 1971 حداقل دو جفت هواپیمای ناشناس برفراز اسرائیل پرواز کرده بودند که به دلیل سرعت زیاد و سقف پرواز بالا، همه ی تلاشها برای سرنگون کردن آنها ناکام مانده بود. پرواز های مشابهی هم برفراز ایران انجام شده بود که به مقابله ی نیروی هوایی ایران و آزمایش موشک های پیشرفته ی فونیکس انجامید.

 

 قیق ترین اطلاعات درباره ی فاکس بت در روز ششم سپتامبر 1976 به دست غربیها افتاد. در آنروز یک ستوان روسی به نام ، بلنکو، با یک فروند فاکس بت به ژاپن گریخت. این افسر سپس به ایالات متحده پناهنده شد و اطلاعات بسیاری را در اختیار متخصصان آمریکایی نهاد. ضمن اینکه هواپیمای او هم قبل از استرداد به شوروی کاملا مورد بررسی قرار گرفت. 

در واقع میگ 25 تکامل یافته ی هواپیمای نمونه ی                 است که در حدود سال 1964 ساخته شد، و عملکرد پروازی نسبتاً قابل توجهی داشت. آن هواپیما بعدها در 19 می 1975 رکورد های جهانی جدیدی را کسب کرد که بعضی از آنها را هواپیمای آمریکایی اف. 15 به تازگی به دست آورده بود. احتمالاً ساخت میگ 25 واکنش روسها به برنامه های نیروی هوایی ایالات متحده برای ساخت هواپیماهای بمب افکن ایکس. بی. 70 (باسرعت پرواز ماخ سه) ، بی. 58 و جاسوس پرنده، اس. آر. 71 ( بلک برد) بوده است. تا قبل از پایان دهه ی 1960 چند مدل از میگ 25 ساخته شد.

در سطوح ظاهری فاکس بت کمترین انحنای ممکن، به کار رفته است. خلبان فاکس بت عمیقاً درون بدنه ی هواپیما قرار می گیرد، و میدان دید بسیار محدودی دارد؛ به همین دلیل، خط اطلاعاتی خودکار زمینی تا حدی مسئولیت خلبان را در هنگام برخاستن، پردازش اطلاعات راداری، پرتاب موشک و فرود کاهش می دهد.

 

اساساً میگ 25 برای پرواز های بسیار سریع و در ارتفاع بال مناسبتر است، و به همین دلیل از موتوی با کمپرسور گذر صوتی بهره می برد که مشابه غربی نداشته است. موتور فاکس بت یک موتور توربو – رم جت پر مصرف است که مخازن سوخت متعددی، نیاز های آنرا برطرف می کند. هرچند میگ 25 قادر به سوخت گیری هوایی نیست، مخازن سوخت بزرگی دارد که شعاع عملیاتی آنرا زیادتر می کند. دانش فنی بسیار پیشرفته ای در ساخت این مخازن سوخت به کار رفته تا ار نشت سوخت در سرعت های بالا جلوگیری کند.

اولین مدل میگ 25، یعنی فاکس بت. ای، یک جنگنده ی رهگیر مجهز به سیستم راداری قوی فاکس فایر است. برد مؤثر این رادار حدود 100 کیلومتر است، ولی قابلیت زیرنگری آن چندان قوی نیست. در مدل شناسایی، میگ 25 آر

با حذف سیستم راداری، از دوربینهای عکس برداری در زیر دماغه و از حسگر های دیگری در زیر بدنه ی پهن هواپیما استفاده شده است. مجموعاً حدود 570 فروند از مدلهای مختلف میگ 25 به خدمت نیرو های نظامی شوروی سابق در آمده اند، تعدادی هم به  کشور های مختلف صادر شده اند. تولید میگ 25 در سال 1980 خاتمه یافت.بلنکو در زمان گریختن به غرب، اطلاعاتی در باره ی مدل جدید میگ 25 فاش کرد. ساخت این مدل جدید، با قدرت مانور بیشتر و محدوده ی وسیعتر فشار جی ، احتمالاً واکنش روسها نسبت به ساخت بمب افکنهای بی.1 آمریکایی بوده است. ناتو این هواپیمای جدیدرا فاکس هاند خواند؛ ولی خود روسها آنرا میگ 31 نامیدند. هرچند میگ 31 در حدود سال 1982 وارد خدمت شد، غرب به زحمت اطلاعاتی از آن به دست آورد. دو نفره بودن و تجهیز به سیستم « نگاه به زیر -  شلیک به زیر»، عمده ترین اطلاعات اولیه ی غرب ها بود؛ ات آنکه در 1985 یک جنگنده ی اف. 16 از یک فروند فاکس هاند عکسبرداری کرد.

تسلیحات :

چهار پایه ی نصب موشکهای هدایت راداری یا هدایت مادون قرمز در زیر بالها

فاقد توپ هوایی

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    وبلاگم رو چطور می بینید؟
    کدام یک از اسم های زیر رو برای تارنمای آیندم انتخاب می کنید؟!
    آمار سایت
  • کل مطالب : 203
  • کل نظرات : 355
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 40
  • آی پی امروز : 71
  • آی پی دیروز : 74
  • بازدید امروز : 212
  • باردید دیروز : 215
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,293
  • بازدید ماه : 3,607
  • بازدید سال : 29,583
  • بازدید کلی : 468,692
  • کدهای اختصاصی
    نایت اسکین-ابزار گوکل پلاس
    بزرگترین منبع ابزار های وبلاگ نویسی ، نایت اسکینآپلود فایل و تصویر
    Review http://www.magiceagle.rzb.ir/ on alexa.com

    بهترين كدها در صبادانلود