loading...
تارنگار عقاب جادویی
ParSa بازدید : 803 پنجشنبه 12 بهمن 1391 نظرات (0)

آشنایی بیشتر با ورزش بیسبال و لیگ های آن: 

بیسبال نوعی ورزش گروهی است که با چوب و توپ توسط ۹ بازیکن در یک زمین چمن بازی می‌شود. بیسبال در قرن نوزدهم از ورزش انگلیسی کریکت ریشه گرفته است.

 

 

بیس بال بین دو تیم 9 نفره انجام می شود؛ یک تیم حمله کننده و یک تیم مدافع. این بازی 9 راند یا اینینگ دارد که در هر راند به ترتیب تیم حمله کننده و مدافع تغییر می کند. انتخاب تیم اول توسط سکه انجام می پذیرد. بازی با پرتاب توپ از نقطه ی Pitcher's mound توسط تیم مدافع آغاز می شود. بازیکن تیم مهاجم که در نقطه ی Home Plate است باید با چوب به توپ ضربه بزند و به ترتیب به بیس 1 و 2 و 3 برود. هر بازیکنی که این کار را بکند، یک امتیاز برای تیم خود به دست آورده است.

 

 

پیدایش :

 الکساندر کارترایت، مخترع بازی مدرن بیسبال است.

بیسبال از بازی‌های متعددی که با چوب و توپ بازی می‌شدند اشتقاق پیدا کرده‌است. از جمله این بازی‌ها می‌توان ورزش قدیمی راوندر که در آمریکای شمالی بازی می‌شد، ورزش انگلیسی کریکت و ورزش بسیار قدیمی رومانیائی اُینا را نام برد.

نخستین مسابقه ورزش مدرن بیسبال که در اسناد نوشتاری گزارش شده‌است، به مسابقه‌ای در ۴ ژوئن ۱۸۳۸ در بیچ‌ ویل، انتاریو، کانادا مربوط می‌شود.

بیسبال در دهه ۱۸۶۰ حالت نیمه‌حرفه‌ای پیدا کرد. نخستین تیم کاملا حرفه‌ای بیسبال در ایالات متحده، تیم سینسیناتی رد استاکینگز بود که در ۱۸۶۹ تشکیل شد.

لیگ برتر بیسبال امریکا :

ام‌ال‌بی یا لیگ برتر بیسبال امریکا (Major League Baseball) مهمترین لیگ حرفه ‌ای بیسبال در آمریکای شمالی است که كه هم‌اكنون با بيست‌و‌نه تيم آمریکایی و یک تيم کانادايی برگزار می‌شود. این مسابقات در ۱۸۷۶ آغاز شد. ام‌ال‌بی اولين ليگ ورزشی واقعی در ايالات متحده بود و تا سال ۱۹۷۲ بيشترين تماشاگران تلويزيونی را داشت. در این سال تعداد تماشاچیان ان‌اف‌ال (ليگ فوتبال آمريكايی) از این مسابقات بیشتر شد. از ۱۹۷۲ به‌بعد نیز ام‌ال‌بی همواره پس از ان‌اف‌ال دومين ليگ پربيننده در امریکای شمالی بوده است.

در سال ۲۰۰۷ ميانگين تماشاگران هر بازی اين مسابقات بيش از سی‌و‌دو هزار نفر بود و مجموع تماشاگران ۲۴۳۱ مسابقه آن به بيش از هفتاد ‌و ‌نه و نيم ميليون نفر رسید. و با فاصله‌ای زياد پربيينده ترين ليگ ورزشی دنيا لقب گرفت. اين درحالیست كه هفده ليگ كوچكتر بيسبال اين كشور هم بيش از چهل ميليون تماشاگر در سال دارند.

بیسبال در خارج از آمریکا :

نخستین لیگ رسمی بیسبال در خارج از امریکا و کانادا سال ۱۸۷۸ در کوبا شکل گرفت. کوبائی‌ها سابقه درخشانی در بیسبال دارند و تیم‌ ملی آنها از هنگام شروع مسابقات بین‌المللی در اواخر دهه ۱۹۳۰ همواره یکی از قوی ‌ترین تیم‌های دنیا بوده‌ است.

لیگ‌های حرفه‌ای بیسبال پس از جنگ جهانی اول در کشورهای دیگری هم آغاز به‌کار کردند. از جمله؛

هلند (۱۹۲۲)

استرالیا (۱۹۳۴)

ژاپن (۱۹۳۶)

پورتوریکو (۱۹۳۸)

ایتالیا در سال ۱۹۴۸ دومین کشور اروپایی شد که لیگ بیسبال را در کشور خود برگزار می‌کرد. بعد از جنگ جهانی دوم بیسبال در بسیاری از کشورهای آمریکای مرکزی و کشورهای حوزه دریای کارائیب طرفداران زیادی یافت.

از دهه هفتاد رقابت‌های کارائیب بنیان ‌نهاده‌شد، مسابقاتی که میان تیم‌های برتر چهار کشور حاشیه دریای کارائیب؛ مکزیک، دومینیکن، کوبا و ونزوئلا برگزار می‌شود.

بیسبال در آسیا :

(یو درویش بازیکن محبوب ایرانی تبار(پدرش ایرانی و مادرش ژاپنی است) در لیگ ملی ژاپن)

ژاپن يكی از اولين كشورهایی بود كه بیسبال به آن راه‌ يافت. بیسبال خیلی زود مهمترين ورزش گروهی ژاپن شد. در سال ۱۹۳۶ نیپون بیسبال لیگ شروع به‌كار كرد. ۸۶۴ مسابقه اين ليگ در سال ۲۰۰۶ بیش از بیست میلیون و چهارصد هزار تماشاگر داشت و چهارمین لیگ پرتماشاگر دنیا بود (پس از ام‌ال‌بی، ان‌بی‌ای و ان‌اف‌ال سه لیگ امریکایی بیسبال، بسکتبال و هاکی روی یخ).

ژاپنی‌ها و آمریکایی‌ها این ورزش را به دیگر کشورهای شرق آسیا هم بردند و بیسبال به ‌سرعت ورزش گروهی اول کره ‌جنوبی و تایوان شد. لیگ حرفه‌ای بیسبال در کره‌ جنوبی از ۱۹۸۲ و در تایوان از ۱۹۹۰ شکل گرفت. چین هم کشور دیگری است که در سال 2003 لیگ برتر بیسبال تشکیل داد.

بیسبال در سال ۱۹۹۴ وارد بازی‌های آسیایی هم شد. ژاپنی‌ها این رشته را در تقویم مسابقات هیروشیما قرار دادند، سه دوره اول این مسابقات با قهرمانی تیم ملی ژاپن به پایان رسید، اما در آخرین دوره مسابقات در سال ۲۰۰۶ تیم ملی بیسبال تایوان با شکست پنج تیم دیگر شرکت کننده (ژاپن، کره‌جنوبی، چین، تایلند، فیلیپین) به قهرمانی رسید.

بیسبال در ایران :

در سال ۱۳۷۴ فدراسیون این رشته در ایران تشکیل شد در سال ۱۳۸۶ اولین دوره لیگ با حضور ۶تیم برگزار شد اما در سال بعد تعداد تیمها به ۱۲ رسید.

محبوبیت :

این ورزش در بسیاری از نقاط دنیا به ‌ویژه آمریکای شمالی و مرکزی و شرق آسیا بسیار پرطرفدار است.

بیسبال ورزش ملی یا پرطرفدارترین ورزش ایالات متحده آمریکا، کوبا، پورتوریکو، دومینیکن، پاناما، نیکاراگوئه، ونزوئلا در قاره آمریکا و همچنین ژاپن، کره جنوبی و تایوان در آسیا است.

بیسبال در المپیک :

از المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا دو رشته ورزشی بیسبال و سافت‌بال در تقویم المپیک قرار گرفتند و مقررشد تا مسابقات سافت‌ بال در گروه بانوان و بیسبال در گروه آقایان برگزار شود.

اما در جلسه سال ۲۰۰۵ کمیته بین‌المللی المپیک در سنگاپور برای تعیین میزبانی المپیک ۲۰۱۲ این دو رشته اولین قربانیان سیاست کاهش و جلوگیری از گسترش تعداد ورزش‌کاران و مسابقات و رشته‌های ورزشی المپیک شده و از برنامه مسابقات المپیک لندن حذف شدند. در المپیک‌های بعدی برای برگزاری مسابقات این دو رشته ورزشی رأی ‌گیری به‌عمل خواهد آمد.

دستمزد های بیسبالیست ها :

آلکس رودریگز گران ترین بازیکن بیسبال جهان است. او بازیکن 36 ساله ی نیویورک یانکیز است که سه سال متوالی گران ترین بازیکن بیسبال جهانن لقب گرفته است. دستمزد او در سال جدید 26 میلیون دلار می باشد.

قانون های کلی :

1- هر تیم 9 نفر اصلی و 16 نفر ذخیره داد.

2- ابتدا تیم مدافع در زمین قرار می گیرد.

3- تعویض گیم به این صورت است که تیم مدافع باید سه نفر از بازیکنان تیم مهاجم را اوت کند که این کار به چند صورت انجام می شود :

الف) پیچر تیم (پرتاب کننده) سه پرتاب صحیح به تشخیص داور انجام دهد و در هر پرتاب بازیکن حریف نتواند توپ را بزند.

ب) در صورت زدن توپ به وسیله ی بازیکن حریف، مدافعان تیم مقابل باید توپ زده شده را جمع و به سوی خانه ی اول که مدافع آن خانه آنجا مستقر است پرتاب کند و توپ زودتر از بازیکن حریف به آنجا برسد.

پ) مدافعان تیم بتوانند توپ زده شده بازیکن حریف را قبل از خوردن به زمین روی هوا جمع کنند.

4- بعد از اوت شدن سه بازیکن تیم مقابل جای بازیکنان دو تیم در زمین عوض می شود و بعد از اوت شدن دوباره سه بازیکن توسط تیم مدافع به این دو جابه جایی یک اینینگ می گویند و امتیاز کسب شده در هر قسمت در آخر بازی جمع و تیم برنده مشخص می شود.

تعویض ها:

مربی می تواند در هر موقع که سلاح می داند بازیکنی را تعویض کند که دراین صورت بازیکن دیگر حق ورود به زمین را ندارد. اگر در طول بازی مربی سه بار تایم بگیرد و با پیچر خود صبت کند، بار سوم باید پرتاب کننده را تعویض کند و مربی اجازه دارد بعد از اینکه بازیکنی به خانه ی اول برسد، او را تعویض و کسی ک دوندگی بهتری داد را جایگزین کند. (  Switch Runner)

داور:

هربازی چهار داور دارد شامل : 1- داور خانه، 2- داور بیس 1، 3- داور بیس2 ، 4- داور بیس 3

اصطلاحات بیس بال:

 

هوم ران (Home Run):

هیجان انگیز ترین قسمت بیسبال زمانی است که یک هوم ران اتفاق می افتد. هوم ران به ضربه ای گفته می شود که بتر (Batter بازیکنی که چوب در دست دارد و ضربه می زند) می زند و به خاطر دور شدن و قدرت ضربه ی زیاد، تمام بیس ها را رد می کند. این ضربه معمولا توپ را از زمین خارج می کند و بتر و تمام بازیکنانی که در بیس هستند، همراه او میدوند و امتیاز جمع می کنند.

بت: همان چوب بیسبال است که از چوب درخت های افرا، راش، گردوی آمریکایی و زبان گنجشک می تواند تهیه شود. در بازی های حرفه ای، هر بازیکن بت خود را دارد.

 

بتر: بازیکنی است که چوب را در دست دارد . او باید توپ را طوری توپ را دور کند که بتواند برخلاف عقربه های ساعت زمین را نقطه به نقطه دور بزند و امتیاز بگیرد. بتر زمانی که برای امتیاز گرفتن می دود، رانر نامیده می شود.

بتر باکس: مکانی است در دو طرف بیس خانه به صورت مستطیل شکل و به طول 5/1 و عرض 1 که بتر آنجا می ایستد و توپ پرتاب شده ی پیچر را می زند. بتر برای ضربه زدن نباید خراج شود و فقط با اجازه ی داور می تواند از محدوده بیرون برود


بتینگ کلاو : دستکش بتر است که برای راحت تر به دست گرفتن بت توسط بتر به کار می رود.

هیت: ضربه ای که بتر بزند و با اطمینان توسط آن به بیس اول برسد.

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    وبلاگم رو چطور می بینید؟
    کدام یک از اسم های زیر رو برای تارنمای آیندم انتخاب می کنید؟!
    آمار سایت
  • کل مطالب : 203
  • کل نظرات : 355
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 40
  • آی پی امروز : 55
  • آی پی دیروز : 74
  • بازدید امروز : 123
  • باردید دیروز : 215
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,204
  • بازدید ماه : 3,518
  • بازدید سال : 29,494
  • بازدید کلی : 468,603
  • کدهای اختصاصی
    نایت اسکین-ابزار گوکل پلاس
    بزرگترین منبع ابزار های وبلاگ نویسی ، نایت اسکینآپلود فایل و تصویر
    Review http://www.magiceagle.rzb.ir/ on alexa.com

    بهترين كدها در صبادانلود