loading...
تارنگار عقاب جادویی
ParSa بازدید : 466 پنجشنبه 11 خرداد 1391 نظرات (0)

به نام خداوند یکتا

مقاله از مجله ی دانستنیها

کودکی که زمان را به شوخی گرفته است !

بنجامین باتن را یادتان هست؟ مردی که برعکس زمان حرکت می کرد؟ شاید او فقط یک موجود افسانه ای بود ولی در دنیای واقعی هم دختری زندگی می کند که زمان روی آن اثر چندانی ندارد. بروک گرینبرگ با اینکه 17 سال پیش به دنیا آمده اما تا به حال فقط به اندازه ی یک بچه ی دو ساله رشد کرده است.


بروک که در مرینلند آمریکا زندگی می کند ، اگر یک نوجوان عادی بود الان باید تمرین رانندگی می کرد و سال بعد می توانست رای بدهد، ولی به نظر می آید قصد بزرگ شدن ندارد چون با 7 کیلو گرم وزن، 75 سانتی متر قد و قیافه ای کاملا بچگانه هنوز پوشک می پوشد، حرف نمی زند و والدینش اورا با کالسکه بیرون می برند. بعضی ها معتقدند زمان برای بروک متوقف شده؛ آیا واقعا همین طور است؟

وقتی بروک به دنیا آمد، البته یک ماه پیش از موعد، صرف نظر از در رفتگی مفصل رانش، یک نوزاد طبیعی بود. ولی خیلی زود ماجراهای عجیب او شروع شدند. او تا شش سالگی دچار مشکلات متعدد اورژانسی شد و از همه ی آنها جان سالم به در برد.

علاوه بر جراحی مفصل ران که در بدو تولد روی او انجام شد، او برای درمان هفت زخم معده که معده ی اورا سوراخ کرده بودند هم تحت عمل جراحی قرار گرفته. بروک یکبار هم دچار تشنج و بعد حالتی شبیه سکته ی مغزی شد. البته چند هفته بعد پزشکان اعلام کردند که مغز بروک هیچ آسیبی ندیده است.

وقتی او 5 ساله بود، پزشکان متوجه یک توده در مغزش شدند که باعث شد او به یک خواب عمیق و طولانی برود. بعد از گذشت دو هفته ، درحالی که پدر و مادر بروک خود را برای برگزاری مراسم ختم فرزندشان آماده می کردند، به آنها خبر داده شد که بروک بیدار شده و حالش کاملا خوب است. پزشکان فکر می کردند او باید تومور مغزی داشته باشد و به آزمایشاتشان ادامه دادند اما هیچ توموری یافت نشد.

اگر نخواهیم از روی شناسنامه حساب کنیم، به سختی می شود سن این دختر را حدس زد. به نظر می رسد قسمت های قسمت های مختلف بدن او به طور مستقل رشد می کند و در این مورد با هم هماهنگی ندارند.  بروک می تواند حالت های غم و شادی را به صورتش بدهد و افراد خانواده و صدایشان را می شناسد اما خودش نمی تواند حرف بزند و مانند بچه ای شش ماهه فقط از خود صدا در می آورد.

دندان هایش هنوز شیری هستند و پزشکان می گویند سن عقلی او حدودا یک سال است. البته مو ها و ناخن های او رشدی کاملا طبیعی دارند . برای غذا دادن به بروک باید از راه یک لوله که در شکمش قرار داده شده ، به او غذا رساند زیرا او قادر به قورت دادن غذا نیست و پریدن غذا در نایش ممکن است او را خفه کند.

چندین سال پیش پزشکان تصمیم گرفتند با دادن هورمون رشد به بروک کاریکنند که او رشد کند، اما این درمان هیچ تاثیری بر رشد او نداشت. شاید گفتن این جمله که زمان برای بروک ایستاده است خیلی نادرست نباشد.

اگرچه یک بیماری برعکس بیماری بروک در تاریخ پزشکی کشف شده است، سندرمی به نام HGPS که باعث پیری زودرس می شود، اما تا به حال کسی نبوده که مثل بنجامین باتن افسانه ای ، با گذشت زمان جوان تر بشود و یا مثل بروک گرینبرگ زمان را در بدنش متوقف کند.

اگر واقعا گذشت زمان روی یک نفر تأثیری نداشته باشد، پس شاید بتوان بقیه ی آدم ها را نیز در سن مشخصی نگه داشت و مانع از چیری آنها شد. این همان فکری است که دانشمندان را امیدوار کرده بتوانند با مطالعه بر روی بروک به راز پیری دست پیدا کنند و حتی شاید بتوانند برای بعضی بیماری هایی که به دلیل کهولت سن رخ می دهند، مثل آلزایمر یا پارکینسون راه درمان پیدا کنند.

پروفسور ریچارد واکر که سال هاست روی بیماری بروک تحقیق می کند، می گوید : « ما هنوز علت بیماری بروک را پیدا نکرده ایم ولی این بیماری شانس بی نظیری را برای فهم روند پیری به ما می دهد. ما فکر می کنیم ژن هایی که رشد و پیری را کنترل می کنند در بدن او دچار آسیب شده باشند، بنا براین رشد او به درستی انجام نمی پذیرد.

  با مقایسه ی ژن های بروک با یک فرد طبیعی می توانیم ژن های آسیب دیده را مشخص کنیم. اینها احتمالا همان ژن هایی خواهند بود که روند پیر شدن انسان را کنترل می کنند و با خاموش کردن آنها احتمالا می شود پیری را متوقف کرد. »

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    وبلاگم رو چطور می بینید؟
    کدام یک از اسم های زیر رو برای تارنمای آیندم انتخاب می کنید؟!
    آمار سایت
  • کل مطالب : 203
  • کل نظرات : 355
  • افراد آنلاین : 15
  • تعداد اعضا : 40
  • آی پی امروز : 102
  • آی پی دیروز : 31
  • بازدید امروز : 121
  • باردید دیروز : 53
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 1,729
  • بازدید ماه : 1,729
  • بازدید سال : 42,694
  • بازدید کلی : 481,803
  • کدهای اختصاصی
    نایت اسکین-ابزار گوکل پلاس
    بزرگترین منبع ابزار های وبلاگ نویسی ، نایت اسکینآپلود فایل و تصویر
    Review http://www.magiceagle.rzb.ir/ on alexa.com

    بهترين كدها در صبادانلود