loading...
تارنگار عقاب جادویی
ParSa بازدید : 1113 پنجشنبه 19 مرداد 1391 نظرات (3)

مقالع از مجله ی دانستنیها :

بار ها شده که با دیدن یک چهره ی متفاوت از یک بازیگر در یک فیلم ، شگفت زده شده ایم. جدا از تمام هنر های یک بازیگر در خلق نقش های ماندگار، یعضی از نقش ها بدون داشتن یک گریم مناسب نمی توانند ماندگار شوند. جیم کری در ماسک، بوریس کارلوف در هیولای فرانکشتاین، هیث لجر فقید در نقش به یاد ماندنی جوکر و .... بدون داشتن یک گریم مناسب نمی توانستند ماندگار شوند. البته گاهی این گریم ها آن قدر طولانی، سخت و طاقت فرساست که به یک عذاب وحشتناک برای بازیگر تبدیل می شود. گریم یکی از مهمترین هنرها برای تعریم صحیح یک شخصیت روی پرده ی سینما و برای تماشاگر است.

گریم چیست ؟ :

بسته به خواسته های کارگردان و فیلمنامه، گاهی برای نشان دادن سن، آسیب های بدنی و تشابهاتی با موجودات بیگانه، صورت یا اعضای دیگر بازیگران دچار تغییرات ظاهری می شود؛ این تغییرات ظاهری را در اصطلاح « گریم » می نامند.

گریم یکی از مهمترین ابزار یک کارگردان برای نشان دادن شخصیت های فیلم است. حالات درونی و بیرونی یک شخصیت را به خوبی می توان با گریم نشان داد. استفاده مناسب بازیگر از گریم جهت نشان دادن این حالات ظرط اصلی موفقیت یک گریم است.

تاریخچه :

هنر گریم از همان ابتدا با سینما بوده است و پا به پای آن پیشرفت کرده است. در ابتدا تغییرات از طریق مواد آرایشی که در آن زمان برای تئاتر استفاده می شد، صورت می گرفت. اغراق آمیز و محدود بودن این مواد در برخی موارد، گریمور ها را وادار کرد آرام آرام خود را از گریم های تئاتری جدا کنند و تعریف جدیدی از گریم در سینما ارائه دهند.

امروزه و با پیشرفت های کامپیوتری، این هنر بیشتر به سوی استفاده از فناوری های دیجیتالی روی صورت و اعضای بدن بازیگران پیش می رود. نمونه های موفق این مدل گریم های کامپیوتری را می توان در فیلم هایی مثل مجموعه ی « ارباب حلقه ها »، مجموعه ی « هری پاتر » و فیلم « مورد عجیب بنجامین باتن » مشاهده کرد.

قوانین گریم :

بعضی از موارد استفاده در گریم، ممکن است در طولانی مدت عوارضی را برای بازیگران داشته باشد. جهت حفظ سلامتی بازیگران در گریم های سنگین و طولانی، یک سری قوانین جهانی وجود دارد. استفاده از مواد گریم فقط در محدوده های بالای سر تا نوک سینه، نوک انگشتان تا مچ دست، نو انگشتان پا تا مچ پا مجاز است. در موارد خاص که روی بازو یا زانوی پا گریم وجود دارد، گریم نباید سنگین و دارای زمان بالا برای ماندگاری روی بدن بازیگر باشد. ضمن اینکه مدت زمان اجرا و ماندن گریم های سنگین روی بدن یک بازیگر نباید از زمان خاصی تجاوز کند و بعد از زمان مذکور، گریم باید کاملا از روی بدن پاک شود و پس از یک مدت زمان استراحت، دوباره اجرا شود.

گریم در پیش تولید :

بازیگران باید جلسات متعددی با کارگردان، فیلمنامه نویس، نور پرداز، فیلمبردار و طراح صحنه و لباس فیلم برای قطعی کردن گریم در زمینه های مختلف مو، چهره و لباس در مقاطع مختلف فیلم داشته باشند. بازیگران باید یک به یک گریم های مختلفی رویشان تست شود تا یکی از آنها تأیید شود.

گریم در زمان تولید :

با آغاز فیلمبرداری معمولا گروه گریم ، هر روز به چهار گروه تقسیم می شوند. یک گروه وظیفه ی گریم بازیگران اصلی را برعهده می گیرند. گروه دوم بازیگران فرعی را گریم می کنند. گروه سوم نظارت کلی بر گریم کلیه بازیگران در صحنه های مختلف و ترمیم گریم در حین فیلمبرداری را بر عهده دارد. گروه چهارم هم به عنوان پشتیبان عمل می کند و مواد لازم گریمور ها را تهیه و آماده می کند.

انواع گریم :

معمولا گریم در فیلم ها به سه دسته تقسیم می شوند. دسته ی اول گریم هایی هستند که معمولا بسیار ساده و فقط برای دادن مدل مو و تغییر رنگ چشم استفاده می شوند. این گریم ها معمولا برای فیلم هایی استفاده می شوند که روندی ساده دارند و بسیاری از فیلم ها نیز در این دسته قرار می گیرند.

دسته ی دوم گریم هایی هستند که تغییرات جزئی در اندام یا صورت بازیگران پدید می آورند؛ مثل زخم روی صورت و دست، چاق شدن بازیگر یا چین و چروک های ساده روی صورت.

دسته ی سوم گریم هایی هستند که کاملا باعث دگرگونی چهره و اندام بازیگر می شود. در بسیاری از مواقع در این دسته از گریم ها، گریمور از ماسک های از قبل طراحی شده استفاده می کند.این ماسک ها در قطعه های مجزا به وسیله ی چسب مخصوص روی صورت یا اندام بازیگر قرار می گیرد.

تعدادی از بهترین گریم های سینما :

 

1-  ران پرمن در دو قسمت فیلم «پسر جهنمی» یک گریم سنگین را روی بدن خود تجربه کرد.

                                                                                                                 

2- بوریس کارلوف در فیلم « فرانکشتاین » یکی از اولین گریم های سنگین سینما را برعهده داشت. گاهی مجبور بود تا 12 ساعت گریم را تحمل کند، عوارض گریم طولانی مدت رو صورتش باعث شد قوانین جهانی گریم به وجود آیند.

 

3- مالون براندو در فیلم « پدر خوانده »، چانه ی دگرگون شده و ماسک عبوسی که روی صورت براندو قرار داده شده بود، با بازی خوب او تکمیل شد و چهره ی پدر خوانده را برای همیشه در اذهان ماندگار کرد.

 

4- جیم کری در فیلم « چگونه گرینج کریسمس را دزدید؟ »، در این فیلم هیچ گونه فناوری کامپیوتری به فریاد جیم کری نرسید و او هر روز مجبور بود برای آماده شدن گریمش سه ساعت زیر دست گریمور بنشیند. این گریم، سنگین ترین گریم تاریخ سینماست.

5- چارلیز ترون در فیلم « هیولا »، هیچ کس باور نمی کرد زن دیوانه ی قاتل فیلم همان چارلیز ترون باشد. او با این گریم سنگین و بازی خوبش توانست جایزه ی اسکار بهترین بازیگر زن را دریافت کند.

 

6- هیث لجر در فیلم « شوالیه ی تاریکی »، هیث لجر و گریمش در فیلم « شوالیه ی تاریکی » بهترین و حیرت آور ترین همکاری گریم و یک بازیگر برای افزایش تأثیر گذاری یک شخصیت در تاریخ سینماست. این از معدود مواردی است که همه در سینما در مورد چیزی هم عقیده هستند. طراحی این گریم چهار ماه طول کشید. متاسفانه او شش ماه قبل از اکران فیلم در گذشت و نتوانست موفقیت فیلم و نقشش و همین طور برنده شدن جایزه ی اسکار خود را ببیند.

 

7- کیت وینسلت در فیلم « کتاب خوان »، در این فیلم به خوبی با گریم پیر شدن تدریجی نقش را نشان دادند و کیت وینسلت نیز به دلیل بازی خوبش در این نقش برای این فیلم، اسکار گرفت.

 

8- نیکل کیدمن در فیلم « ساعت ها »، در این فیلم نیکل کیدمن توانست با بازی خوبش در نقش ویرجینیا ولف، نویسنده ی شهیر دنیای ادبیات، و همین طور تحمل روزی سه ساعت گریم سنگین دو لایه روی پوستش، برنده ی اسکار بهترین بازیگر زن شود. در این فیلم او گریم های سنگینی برای نشان دادن افتادگی پلک، برجستگی گونه ها، بینی و موها را تجربه می کرد تا نسخه ی کاملی از ویرجینیا ولف شود.

 

9- برد پیت در فیلم « مورد عجیب بنجامین باتن »، یکی از سخت ترین گریم های سینما را برای این فیلم تجربه کرد و پس پایان کار گفت : « خوش حالم که در این فیلم بازی کردم، اما اگر مجبور شوم بار دیگر چنین گریم سنگینی را تجربه کنم، بازیگری را کنار می گذارم. »

 

10- کیت بلانشت در فیلم « مورد عحیب بنجامین باتن » ، او هم مانند برد پیت گریم سختی را تجربه کرد و این فیلم نیز برنده ی جایزه ی بهترین گریم جشنواره ی اسکار شد.

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط niloofar در تاریخ 1348/10/11 و 22:29 دقیقه ارسال شده است

salam shoma link shodiiiiiiiiiiid

این نظر توسط Dariosh در تاریخ 1348/10/11 و 14:19 دقیقه ارسال شده است

شکلکشکلکشکلک
khey ly ghashang bood

omid varam movafagh bashy
شکلکشکلک

این نظر توسط parsa در تاریخ 1348/10/11 و 14:16 دقیقه ارسال شده است

&&&____&&& _¯_¯ _¯_¯.
______________&&&____&&&
______________&&&____&&&
______________&&&____&&& _¯_¯_¯_¯.
______________&&&____&&&
&&&&&&&______&&&____&&&
&&&&&&&______&&&____&&& _¯_¯_¯_¯.
_____&&&______&&&_____&&&&&&&&&________&&&
_____&&&______&&&_____&&&&&&&&&________&&&
&&&&&&&&&&&&&&&____________&&&_________&&&
&&&&&&&&&&&&&&&____________&&&_________&&&
_______________________________&&&________&&&
______________________________&&&&&&&&&&&&&
______________________________&&&&&&&&&&&&&
_¯_¯ _¯_¯._¯_¯ _¯_¯.
&&&
&&&______&&&&&______&&&&&&&
&&&______&&__&&_____&&&&&&&
&&&&&&&&&&&&&_____&&& _¯_¯_¯_¯.
__________&&&________&&&
__________&&&________&&&&&&&
____&&____&&&_______&&&&&&& _¯_¯ _¯_¯.
____________&&&
_____________&&&


خیلی خیلی جالب و زیبا بود
واقعا دستت درد نکنه
شکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلکشکلک


کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    وبلاگم رو چطور می بینید؟
    کدام یک از اسم های زیر رو برای تارنمای آیندم انتخاب می کنید؟!
    آمار سایت
  • کل مطالب : 203
  • کل نظرات : 355
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 40
  • آی پی امروز : 56
  • آی پی دیروز : 74
  • بازدید امروز : 131
  • باردید دیروز : 215
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,212
  • بازدید ماه : 3,526
  • بازدید سال : 29,502
  • بازدید کلی : 468,611
  • کدهای اختصاصی
    نایت اسکین-ابزار گوکل پلاس
    بزرگترین منبع ابزار های وبلاگ نویسی ، نایت اسکینآپلود فایل و تصویر
    Review http://www.magiceagle.rzb.ir/ on alexa.com

    بهترين كدها در صبادانلود